Connected Media: Huiskamer(r)evolutie
In rap tempo wordt alle consumentenelektronica in huis voorzien van een netwerkaansluiting. Was communicatie met de buitenwereld in vroeger tijden voorbehouden aan je telefoon, radio en later de TV, tegenwoordig twittert je energiemeter zijn stand de wereld in. Volgens een rapport van Parks Associates zullen er vanaf 2013 jaarlijks meer dan 100 miljoen elektronische apparaten met een netwerkaansluiting verkocht worden. Maar wat betekent dit voor de gemiddelde consument? En spreken al die apparaten wel dezelfde taal? Een blik in de wereld van de connected media.
Game consoles, set-top boxen, TV’s & Blu-ray spelers, allemaal zijn ze tegenwoordig uitgerust met een, al dan niet draadloze, netwerkaansluiting. Deze vorm van connectivity wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. Philips en Samsung gebruiken het om het internet naar hun TV’s te brengen, Disney en Warner gebruiken het om interactieve features en on-line extra’s aan hun Blu-ray titels toe te voegen en Nintendo, Sony en Microsoft gebruiken het voor digitale distributie van hun spellen en on-line gaming. Tot nu toe waren dit gesloten systemen, maar dat is aan het veranderen. Diensten van derden worden nu geïntegreerd in de oorspronkelijke mediadiensten, waardoor er een open model ontstaat. Warner integreert Facebook in haar Blu-ray titels, Sky UK gebruikt de X-box voor haar on-demand IPTV diensten.
Het vierde scherm
Media en elektronicabedrijven als ATT en Microsoft bouwen hun strategie rond de drie schermen die door consumenten het meest gebruikt worden, namelijk de TV, PC en mobiele telefoon. Binnenkort lijkt er een vierde scherm aan toegevoegd te kunnen worden. Dit nieuwe tablet-PC-achtige apparaat kan het gat tussen TV en mobiel vullen.
Het zal een mobiel apparaat voor in de huiskamer worden, met als hoofdkenmerken: personal, touch screen en uiteraard een internetverbinding. Hierop kunnen gebruikers mediadiensten afnemen (video, smart metering, e-reader, gaming). Apple werkt bijvoorbeeld aan een tablet-PC met deze eigenschappen. Er zijn al diverse partijen die soortgelijke apparaten op de markt hebben (Nokia 810, Philips iPronto) maar die zijn nooit echt tot het grote publiek doorgedrongen.
Multi-screen toepassingen
Het wordt natuurlijk pas leuk wanneer er diensten ontwikkeld worden die de verschillende mogelijkheden van deze schermen gaan combineren. Neem bijvoorbeeld een interactieve TV-show. Mee kunnen spelen met je favoriete TV-show via je digitale TV is aardig wanneer je alleen thuis zit, maar het wordt pas echt leuk wanneer je met je vrienden of familie voor de TV zit en allemaal tegelijk mee kan doen. Het zogenaamde vierde scherm kan gebruikt worden voor het tonen van vragen en antwoorden, zodat je met of tegen elkaar kan spelen. Ook kun je er mee communiceren met je achterban en adverteerders kunnen er op de persoon gerichte reclame naartoe sturen, wat het apparaat commercieel weer aantrekkelijk maakt.
Zo zijn er meer voorbeelden van diensten te bedenken die allen gemeen hebben dat ze interactief, socially connected en gepersonaliseerd zijn. Binnen gesloten systemen is dit nu al mogelijk, zoals remote play van Sony (PSP + PS3), maar mijn verwachting is dat ook deze systemen opener zullen worden.
De stereo-toren van Babel
Voordat open multi-screen en multi-device diensten door kunnen breken, zullen er tussen de verschillende leveranciers van de benodigde apparatuur afspraken gemaakt moeten worden over standaarden in de communicatie tussen deze apparaten. Er lijken nu een aantal standaarden geaccepteerd te zijn. Op HD format gebied is Blu-ray als winnaar uit de strijd gekomen. De Blu-ray standaard bevat ook een component voor interactieve applicaties, wat betekent dat ontwikkelaars met een en dezelfde applicatie alle merken (connected) Blu-ray spelers kunnen bedienen.
Voor communicatie tussen apparaten is de DLNA standaard ontwikkeld, die door veel fabrikanten van consumentenelektronica en mobiele telefoons ondersteund wordt. Op IPTV gebied is het OpenIPTV Forum (OIPF) hard op weg om een standaard op IPTV gebied neer te zetten die breed ondersteund wordt. Al deze open standaarden zorgen ervoor dat consumentenelektronica van verschillende merken en verschillende domeinen onderling uitwisselbaar wordt. Daarnaast wordt het voor ontwikkelaars van nieuwe mediadiensten eenvoudiger en goedkoper om nieuwe interactieve mediadiensten en content voor grote groepen gebruikers toegankelijk te maken.
Open Mesh
Al schrijvende merk ik dat de transformatie van stand-alone media naar connected media teveel facetten omvat om in dit artikel te kunnen beschrijven. Zo heb ik het nog niet gehad over OTT business modellen (zoals Vudu toepast), identity management, rechten issues, etc. Deze transformatie raakt iedereen, van overheid tot operator, van elektronicafabrikanten tot contentaanbieders en van adverteerders tot eindgebruikers. Kenmerken van diensten binnen dit geconvergeerde mediadomein zijn personalisatie, interactiviteit en socially connected. En dit alles in een cross-domain setting waarin het niet meer uitmaakt welk apparaat je gebruikt. Toch weer een stap dichter bij Marc’s Open Mesh.