Online muziekdiensten: 8 start-ups om in de gaten te houden
Wat kunnen we in de toekomst van online muziekdiensten verwachten? Eenvoudig je eigen MTV-kanaal maken, makkelijk een muziekalbum distribueren, je eigen online dj’s inhuren, afspeellijsten uitwisselen en op audiomagazines surfen? Tijdens het Cross Media Café op Eurosonic/Noorderslag presenteerden 8 start-ups hun online muziekdiensten. Verken de ontwikkelingen op het gebied van online muziek.
ListandPlay.com: MTV as it should be
Jonathan Bouwman bijt de spits af met zijn dienst ListandPlay.com. Zijn slogan: “Geef een nummer en ik geef je 150 interessante tracks en hun video’s.” ListandPlay wordt gekenmerkt door de kernwoorden snel, lui en makkelijk. In essentie biedt het eigenlijk 2 diensten. Ten eerste kan de gebruiker een eigen playlist van video’s maken en deze via verschillende kanalen met anderen delen.
Ten tweede, en misschien wel interessanter, kan de bezoeker een eigen online muziekzender opzetten door een artiest en song op te geven, waarna ListandPlay een videokanaal met 150 soortgelijke video’s weergeeft. Bouwman knoopte de API’s van 4 online diensten aan elkaar: YouTube voor de video’s, Last.fm om soortgelijke tracks te vinden, Facebook om de muziekvoorkeuren van vrienden te bekijken en Bit.ly voor unieke URL’s voor de aangemaakte playlists.
Het idee ontstond nadat hij merkte dat YouTube’s playlist-systeem en lay-out niet geschikt waren voor een online muziekzender. Het aan elkaar knopen van de API’s is legaal en voor het daadwerkelijk afspelen van de muziek heeft Bouwman ondertussen afspraken gemaakt met Buma/Stemra. Internationaal zijn die afspraken er nog niet, waardoor de site op dit moment alleen voor Nederland opengesteld is.
Op de vraag waarmee hij geld wil proberen te verdienen, denkt Bouwman aan het verkopen van het eerste filmpje dat je op de site ziet bij binnenkomst. Voor de rest probeert hij afleiding zo veel mogelijk te voorkomen. In de toekomst zal de site in HTML5 worden opgebouwd, zodat deze ook op de iPhone en iPad te openen is.
Beam: actuele informatie en muziek uitwisselen met de fans
Hessel van Oorschot (Tribe of Noise) lanceert met zijn presentatie een nieuw bestandsformaat voor muziekalbums: Beam. De kern van het product: “Wij willen de controle teruggeven over de digitale distributie van albums.” Via het Beam-platform kunnen artiesten vaste of tijdelijke codes genereren, die ze vervolgens kunnen verspreiden.
Via deze codes krijgt de consument in de Beam-applicatie toegang tot het muziekalbum. De artiest kan deze pagina verrijken met actuele informatie, aanbiedingen, exclusieve uitnodigingen, pre-releases van muziek en videoclips. Op deze manier wordt aan de artiesten een platform geboden dat ze volledig kunnen aanpassen. Dit in tegenstelling tot iTunes en Spotify, waar de artiest ‘vastzit’ aan het platform.
Elke artiest kan voor 350 euro per album gebruik maken van Beam, dat een volledig scala aan opties biedt, zoals codes, delen en distributie. Alle opbrengsten zijn volledig voor de artiest of andere belanghebbenden. Volgens Van Oorschot onderscheidt Beam zich van soortgelijke diensten als Bandcamp en Topspin, doordat de browser die de consument gebruikt volledig aanpasbaar is door de artiest.
22tracks: curatie is key
Voordat Vincent Reinders presentatie van 22tracks start, wordt aangegeven dat zij met hun initiatief de dag ervoor de Interactive Award hebben gewonnen. 22tracks is eigenlijk een online jukebox met daarop 22 playlists van verschillende muziekgenres, die ieder bestaan uit 22 tracks en geselecteerd zijn door dj’s uit Amsterdam. Volgens Reinders worstelen luisteraars vaak met naar wie en wat ze moeten luisteren. Op 22tracks selecteren de dj’s dus voor de consument. De tracks zijn vervolgens te delen via Twitter en Facebook, zodat een gebruiker de eerste kan zijn om de track aan zijn vriendengroep te laten horen.
22tracks heeft al 3 miljoen bezoekers mogen verwelkomen, die samen naar 42 miljoen tracks hebben geluisterd. Dit betekent dat naar alle playlists wordt geluisterd. Een mooie statistiek: gemiddeld blijven bezoekers 45 minuten op de website en luisteren dus vaak de hele playlist.
Op dit moment richt 22tracks zich op de Amsterdamse smaak. Binnenkort worden dj’s uit Brussel toegevoegd en ze hopen later Londense dj’s te kunnen verwelkomen. Momenteel betalen ze alleen nog auteursrechten voor Nederland via de Buma/Stemra. Reinders geeft aan dat de platenmaatschappijen in eerste instantie niet in de rij stonden om mee te werken, maar nu de website eenmaal in de lucht is, zien de labels er wel de waarde en impact van in. Op dit moment hebben ze nog geen problemen met de platenmaatschappijen, omdat 22tracks nog als vrij marginaal wordt gezien. Ze hopen in de toekomst wel overeenkomsten met de labels af te sluiten, dit vergroot de keuzeruimte voor de dj’s alleen maar. 22tracks is op dit moment financieel nog onafhankelijk. Inkomsten komen binnen via gesponsorde playlists. Deze zijn onder andere geïmplementeerd voor de Museumnacht en Bacardi Visita.
Tribemonitor: online artiestmonitoring
Ard Boer (New Music Labs) introduceert Tribe Monitor, een ‘Social Statistics Aggregator’. Deze online applicatie verzamelt alle social media statistieken van artiesten. Op deze manier kan elke artiest inzicht krijgen in de groei van de online fanbase en op welke platformen deze fans actief zijn. Voorbeelden zijn Twitter-volgers, songplays op Myspace, foto’s op Flickr, comments op YouTube-video’s etc. Op het online platform kunnen meerdere artiesten en tracks gemonitord worden binnen een account. De applicatie geeft de mogelijkheid e-mail- en sms-alerts te sturen, PDF-rapporten op te maken en uitgebreide statistieken in te zien.
Op dit moment zijn 2 grote muzieklabels al klant, en zijn er meerdere kleinere labels en artiesten die de bètaversie verkennen. Op de vraag van Erwin Blom wat je vervolgens met al deze data kunt doen, antwoordt Boer dat deze creatief en strategisch ingezet moeten worden om optimaal gebruik te maken van de online aanwezigheid van een artiest. Hij geeft verder aan dat hij verwacht dat Facebook nog verder zal groeien en uiteindelijk Myspace zal verdringen op muziekgebied.
Playlistify: afspeellijsten voor meerdere platformen maken en delen
Roeland Landegent introduceert vervolgens Playlistify, een website die gebouwd is rondom playlists voor iTunes, Spotify, Last.fm, YouTube, Soundcloud, We Are Hunted, Winamp, Rhapsofy en Grooveshark. Gebruikers kunnen voor al deze platformen eenvoudig playlists maken, delen en zoeken.
Als een gebruiker eenmaal een playlist online gezet heeft, kan hij/zij via Playlistify meerdere acties ondernemen. Zo worden soortgelijke playlists aangeboden, kunnen tweets van de officiële Twitter-accounts van de artiesten uit de afspeellijst ingezien worden en ontvangt hij/zij nieuws rondom de aangemaakte playlist. Verder kan iedere playlist eenvoudig gedeeld en geïntegreerd worden op verschillende platformen, zoals Facebook, Hyves, WordPress en Blogger.
In de toekomst willen ze een Boxee en iPhone app op de markt brengen. Het verdienmodel is eenvoudig: artiesten, platenmaatschappijen en andere organisaties kunnen digitaal aangepaste playlists aanmaken voor 75 euro per maand. Dit houdt in dat ze playlists in een eigen stijl kunnen plaatsen, met een eventuele pre-roll video.
Shuffler: audiomagazine door muziekblogs
Shuffler presenteert verschillende muziekkanalen, die elk samengesteld zijn uit muziek van duizenden muziekblogs. Tim Heineke maakt een vergelijking met vroeger, toen luisteraars hun selectie vaak baseerden aan de hand van magazines, platenzaken, radio en tv. Nu zijn er duizenden muziekblogs waar heel veel muziek op gepost wordt. Shuffler maakt deze bloggers de dj’s.
Heineke legt uit dat in eerste instantie de blogs die meegenomen werden zelf door hem waren geselecteerd. Op dit moment kunnen blogs zich ook zelf aanmelden, maar er vindt wel een controle plaats om te kijken of deze blogs waardevol zijn om toe te voegen. Shuffler is ongeveer 4 maanden online en heeft op dit moment meer dan 200 kanalen, 250.000 unieke bezoekers per maand en 1,8 miljoen pageviews.
Shuffler verdient op dit moment al geld doordat shuffles ingekocht kunnen worden. In de kanalen komt dus soms ook gepromote muziek voor. Van de in te kopen shuffles wordt wel eerst bekeken of ze binnen de kanalen passen. Gesponsorde shuffles komen om elke tiende shuffle naar voren.
MobyNow: claim de engagement
Mathys van Abbe (MobyPicture) legt uit dat de meeste online conversaties en connecties tussen artiesten en fans niet meer op de websites van artiesten plaatsvinden, maar op meerdere online kanalen, zoals Twitter en Facebook. En dit is zonde, want daarmee verliest de artiest controle over de online beleving. Op Facebook of Twitpic staan bijvoorbeeld advertenties waar je als artiest niet altijd mee geassocieerd wilt worden.
Om die reden is MobyNow opgezet, een online dienst die verscheidene (social media-)informatiestromen op een themawebsite samenvoegt. Als voorbeeld wordt de website van Ilse de Lange aangehaald. Deze website wordt dynamisch opgemaakt met content vanuit verschillende platformen, en behaalde in de eerste maand 8 keer zoveel bezoekers als de beste maand van de voorgaande website.
MobyNow heeft het afgelopen jaar 20 platformen opgezet. Het verdienmodel is vrij duidelijk en wat steviger dan de andere initiatieven: een artiest betaalt 15.000 euro om de website op te zetten, en betaalt daarnaast 25.000 euro voor een jaarlicentie om de website draaiende te houden.
ikTag: integratie van de fysieke en online wereld
Mediamatic’s Ino Paap sluit deze sessie af met de ikTag. De ikTag verbindt de fysieke- en online wereld. De tag bevat een RFID-chip en is verbonden met een profiel op de website, waar ook andere online netwerkprofielen aan gekoppeld kunnen worden. De tag maakt het mogelijk om met anderen online te connecten, zonder achter de computer of met een smartphone te zitten.
De ikTag kan in elke huisstijl gemaakt worden, en kan daarom interessant zijn voor organisaties om in te zetten bij concerten, festivals, congressen en andere bijeenkomsten. Paap vertelt dat mensen op deze manier niet alleen gemakkelijk online contact kunnen maken met mensen die ze offline ontmoeten, de ikTag kan ook gebruikt worden voor verschillende games en andere interactieve installaties (zie hier een paar voorbeelden).
De ikTag werd eveneens als afsluiting gebruikt van dit Cross Media Café event: bezoekers konden hun tag gebruiken om aan te geven welke 2 presentaties hen het meeste aanspraken. Zo’n stemming kan, zo werd duidelijk, realtime worden weergegeven en geanalyseerd.
De hele sessie is ook op video terug te kijken (lengte: 54:47 minuten).
Het Cross Media Café is een initiatief van het cross media netwerk iMMovator.
Fotocredits: Mark Janssen van European Communication Projects.