Apple en 2010: topgames in aantocht
Het is nog maar anderhalf jaar geleden dat de eerste games voor de iPhone beschikbaar kwamen in de App Store. Sindsdien zijn er duizenden nieuwe spellen verschenen die grote invloed hebben op de markt voor mobiele games. De afgelopen anderhalf jaar is Apple dan ook in stormachtig tempo uitgegroeid tot één van de grote verdieners aan mobiele spellen. De grote vraag is: wat gaat de toekomst brengen: komt Apple met een tablet waarop je ook kunt gamen? Of werken ze wellicht aan een eigen topgame? In dit artikel kijken we vooruit naar het moois dat er aan zit te komen.
Grote games in aantocht
Een eerste trend voor 2010 is dat een flink aantal grote games op weg is naar de iPhone. Zo staat GTA Chinatown Wars al een tijd in de planning (de game is vanaf deze week verkrijgbaar) en is bijvoorbeeld ook Phoenix Wright aangekondigd. Maar er zijn ook andere games waarvan de verwachting is dat ze in 2010 op de telefoon opduiken. Zo zijn er op de CES afgelopen weken demo’s geweest van Unreal Tournament. Wanneer games op de Unreal Engine 3 inderdaad beschikbaar komen, zullen er meer grote namen volgen. Kunnen we komend jaar Bioshock ook onderweg spelen?
Bethesda, uitgever van onder meer The Elder Scrolls en Fallout 3, heeft begin 2009 al aangegeven dat ze bezig zijn met een game voor de iPhone. Nu is er nog steeds een gebrek aan goede RPG’s met diepgang, dus een Oblivion op de iPhone is iets waar veel gamers razend enthousiast van worden. Een andere mooie uitgebreide game zou Assassin’s Creed 2 kunnen worden. De eerste versie van het spel was heel aardig, maar nog wel wat lineair. Als Gameloft met de tweede versie van de game dezelfde progressie maakt als Ubisoft deed met de consoleversie, dan zou ook dit een topper kunnen worden voor 2010. Verder verwacht ik veel van Mirror’s Edge, gezien de grote hoeveelheid respectabele games die EA inmiddels voor de handheld heeft afgeleverd.
Casual en helemaal goed
Naast de hardcore games, gaan er in 2010 ongetwijfeld casual toppers worden overgezet naar de mobiel. Peggle en Bejeweled op de iPhone hebben laten zien dat dit uitstekend mogelijk is. Gaan we het komend jaar ook Plants vs Zombies verwelkomen? Een leuke titel die er zeker aan zit te komen is World of Goo en stiekem hoop ik op een handheldversie van Rocket Riot, maar of die er ooit komt? Wel heeft cult-gamemaker Tale of Tales al verteld met een iPhone-project aan de slag te zijn getiteld Vanitas. Ik kan niet wachten tot hun creatieve productie in de App Store beschikbaar is.
Besturingsproblemen opgelost?
Hoewel het wellicht watertanden is met alle grote titels die in 2010 voor de iPhone worden verwacht, is er een groot voorbehoud. Het is in het verleden vaak gebleken dat het niet makkelijk is om een bekende ‘knoppengame’ over te zetten naar een touch- of tiltbesturing. Zo werkt de grote knop om te navigeren vaak niet lekker omdat je hem niet voelt (Call of Duty), of is een tiltbesturing veel te gevoelig (F1 2009). Het is te hopen dat de ontwikkelaars van grote games hier terdege rekening mee houden, anders kan menige grote game wel eens een even zo grote tegenvaller gaan worden.
Volop verrassingen van kleine ontwikkelaars
In de afgelopen anderhalf jaar kwamen veel leuke games (UniWar, Flight Control, Canabalt, Doodle Jump) van kleine ontwikkelaars die juist één aspect perfect hadden uitgewerkt tot uiterst gebalanceerde gameplay. Ik verwacht dan ook in 2010 dat de echte toppers komen van partijen die we nu nog niet kennen, maar die in alle stilte aan een mooi idee werken. Dat is dan ook weer één van de leuke dingen van het reviewen van iPhone-games: het is niet te voorzien wie met de toppers gaan komen en het jaar staat weer bol van de verrassingen.
Gaat augmented reality groot worden?
Een techniek die in 2009 nog maar net is ontdekt door gamemakers, is augmented reality. Hiermee is ontzettend veel leuks en creatiefs mogelijk en ik verwacht dat ontwikkelaars in 2010 de vele mogelijkheden van de techniek voor games nog veel verder gaan ontdekken. Kun je straks een RPG écht in je eigen achtertuin spelen? Het lijkt mij geweldig.
Op zoek naar nieuwe verdienmodellen
Vanwege het steeds grotere aantal games wordt het steeds moeilijker om een game zichtbaarheid te geven. Een plek in de hitlijsten qua populaire games is daarom belangrijk. Uitgevers ontwikkelen momenteel nieuwe verdienmodellen. Eind 2009 zagen we steeds meer gratis games (zoals Touch Pets Dogs of Tap Tap Revenge 3) die gaan werken met betaalde aankopen in de game. Ik verwacht dat uitgevers in 2010 verder gaan met zoeken naar alternatieve manieren om geld te verdienen met games. We gaan daarom steeds meer gratis games zien, maar misschien worden advertenties in games ook meer gemeengoed? Wellicht gaan er nieuwe modellen ontstaan die we nu nog niet kennen. De tijd zal het leren.
Een tablet voor games?
Tot slot is er natuurlijk de grote Apple-onthulling die op 27 januari plaats zal vinden. Gaat het hier alleen om een update naar iPhone-software 4.0? Er is niemand die daar van uitgaat. De verwachting is dat eindelijk de langverwachte tablet van Apple zal worden aangekondigd, mogelijk met de naam iSlate. Geruchten zeggen dat het apparaat een scherm van 10 inch zal krijgen, waarvan sommigen direct gaan watertanden omdat het zo geschikt zou zijn om complexere strategiegames op te spelen.
Het is de vraag of de iSlate wel op games gericht wordt, maar gezien het daverende succes van games op de iPhone kan ik me niet voorstellen dat Apple voor haar nieuwe device games geen kans geeft. Ik verwacht daarom een relatief universeel besturingssysteem. Geruchten zeggen dat het besturingssysteem van de iPhone model staat, wat games mogelijk maakt. Met zo’n besturingssysteem zouden reeds bestaande games relatief eenvoudig kunnen worden overgezet naar een groter scherm, terwijl er tegelijkertijd veel nieuwe mogelijkheden zijn.
Verder verwacht ik dat Apple doorgaat op de ingezette lijn en ook bij de tablet kiest voor een open en relatief goedkoop ontwikkelpakket, dat iedereen met ambitie voor het maken van een spel of applicatie kan aanschaffen. Ook verwacht ik een distributiemodel met een online winkel die lijkt op de App Store. Want Apple heeft geleerd van haar successen en zal deze elementen zeker weer toepassen in haar nieuwe paradepaardje. Als Apple kiest voor deze succesvolle mix van ingrediënten, dan zal de tablet ongetwijfeld voor veel vernieuwing en innovatie gaan zorgen, ook op het gebied van games.
Werkt Apple aan een topgame?
Tot slot heb ik nog één grote vraag: gaat Apple zelf games uitbrengen? Dit lijkt heel onwaarschijnlijk. In het verleden heeft men zich vooral gericht op het ontwerp en de gebruiksvriendelijkheid van hun hardware, die ze combineren met een uitstekend online distributiemodel (de iTunes-winkel en de App Store). Tot nu toe heeft Apple zich beperkt tot het uitbrengen van Texas Hold’em voor de iPhone.
Wel is het opvallend dat er bekende namen uit de industrie in dienst zijn getreden bij Apple. Ook heb ik op de Gamescom in Keulen van ontwikkelaars zelf gehoord dat goede vrienden, die een belangrijke rol hebben gehad bij de ontwikkeling van topgames als Quake en Age of Empires, in dienst zijn gegaan bij Apple. “En die werken daar echt alleen om een hele mooie game te maken”, zo werd me toevertrouwd. “Apple wil komen met een eigen topgame, om alles uit de kast te halen en te laten zien wat er mogelijk is, zodat andere developers ook met hogere kwaliteit gaan komen.”
Is dit inderdaad een belangrijke verandering voor 2010? Of werken de gamedevelopers aan een intern Apple-project wat wij nooit te zien zullen krijgen? Helaas weet ik het nu nog niet. Ik hoop aan het einde van de maand meer te weten. Gaat Apple ons verrassen met een topgame die ze zelf hebben gemaakt? Hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, alles lijkt mogelijk als het gaat om 2010 en games op de devices van Apple.
Dit artikel is eerder verschenen op Bashers.