Personal branding

Tegenwoordig hoef je geen Madonna te heten om een personal brand te zijn. Door de komst van internet is iedereen in staat van zichzelf een merk te maken. Je bent niet langer afhankelijk van journalisten om je verhaal te vertellen. Met een eigen weblog, of door regelmatig iets te posten op een relevant blog, kom je al een eind. Daarnaast kun je (sociale) netwerken als Hyves, Facebook, Myspace, LinkedIn en Twitter inzetten voor personal branding.

Met name zelfstandigen en freelancers weten zichzelf steeds beter als merk te presenteren. Zo zijn bloggers als Marco Derksen en ‘onze’ Frank Janssen een merk op zich. Ook personal branding in relatie tot de arbeidsmarkt is hot. Maar hoe zit het met medewerkers van organisaties? Bouwen zij aan hun personal brand?

Interne personal branding?
Frank vertelde me het verhaal over een managementtrainee van TNT die begon met een weblog op intranet en nu de wereld rondreist om voor TNT filmpjes te maken voor de interne nieuwsbrief ‘What’s next?’. Peter Bakker is een ander voorbeeld bij TNT die intern aan zijn merk bouwt. Iedere 2 tot 3 maanden houdt hij een chatsessie met zijn medewerkers via intranet. Daarnaast houdt hij al jarenlang intern een blog bij.

Weblog Peter Bakker CEO TNT

Voor- en nadelen van personal branding voor organisaties:
Hoe zit het met organisaties die van medewerkers een personal brand creëren? Is dat verstandigen hoe doe je dat? Scott Willoughby geeft tijdens de weekboard Friday van SEOmoz een interessant lesje over het bouwen van een personal brand.

http://www.vimeo.com/964386

Hij legt het verschil uit tussen (corporate) branding en personal branding en noemt de voor- en nadelen van het bouwen van een personal brand voor organisaties.

Willoughby noemt de volgende voordelen:

  1. Je kunt je makkelijk identificeren met een personal brand
  2. Straalt meer vertrouwen uit
  3. Kleeft aan een persoon en is mee te nemen (is ook een nadeel)
  4. Transitief

Met dit laatste bedoelt Willoughby dat je als individu veel beter merken en producten kunt ‘endorsen’ dan als organisatie. Hierover zegt hij: ‘Jane kan zeggen dat ze rucola een fantastische groente vindt, maar als IBM dat zegt staat iedereen raar te kijken.’

Willoughby ziet de volgende nadelen:

  1. De persoon kan je organisatie verlaten (Willoughbly haalt ook het bekende voorbeeld Robert Scoble aan, die z’n personal brand meenam toen hij Microsoft verliet)
  2. Een personal brand is moeilijk te meten en op waarde te schatten
  3. Kwetsbaar voor negatieve associaties

Voordat je als organisatie aan de slag gaat met personal branding is het belangrijk je af te vragen:

  1. Wat zijn je doelen van het bouwen van een personal brand? Als ‘attention’ je doel is, dan heb je een goed uitgangspunt.
  2. Kun je voldoende investeren in tijd en middelen?
  3. Heb je een duidelijke strategie? Welke middelen ga je inzetten? (social media, blogs, conferenties, lezingen, etc.)
  4. Heb je een vriendelijke, extroverte, sociale, aimabele persoon die je kunt branden

Maak van je medewerkers personal brands
Organisaties zullen (moeten) niet langer alleen de CEO naar voren schuiven en personal branding van medewerkers actiever stimuleren. In Amerika passen ze personal branding bijvoorbeeld al veel meer toe. Zo presenteert het Amerikaanse internetmarketingbureau Pepperjam op hun weblog alle medewerkers in een video-interview. Ze vertellen niet alleen wat ze doen en waarom ze bij Pepperjam werken, maar ook over hun muzieksmaak, helden en hobby’s. Dus over wie ze zijn.

Iedereen een merk
In mijn beleving is ieder individu al een merk. Iedereen heeft zo z’n karakteristieke eigenschappen, talenten, uitstraling, voorkeuren en passies. Maar niet iedereen is zich daar van bewust en er daardoor ook niet mee bezig. Organisaties zullen met name mensen in sales- en consultancyfuncties (of eigenlijk alle functies waarbij de welbekende klik- en gunfactor van belang zijn) steeds meer aanmoedigen tot personal branding. Maar ik verwacht dat ook steeds meer organisaties één of meerdere medewerkers naar voren zullen schuiven voor hun business en hrm. Sterke merken hebben een aantrekkingskracht op klanten, prospects én potentiële medewerkers. Klanten werken graag samen met en medewerkers werken graag voor bekende mensen met een duidelijke visie.

Hoe bouw je een personal brand?
Kijk eens goed naar wat sterren als Oprah Winfrey, Tiger Woods en Madonna gemeen hebben. Ze hebben allemaal tijd, aandacht en energie besteed aan hun unieke personal brand. Je kunt een expert inschakelen om je personal brand te helpen bouwen. In Nederland helpt Tom Scholte professionals om van zichzelf een merk te maken. Op zijn site staan handige tips. Hij verwijst ook naar de Personal Branding Blog van de Amerikaan Dawn Schawbel en naar de leuke illustraties van Neil Patel die het verschil aantonen tussen marketing, advertising, pr en personal branding.

Ga je zelf aan de slag? SYS-CON Media geeft een handige checklist. Over het inzetten van sociale netwerken en blogs om van jezelf een personal brand te maken is ook veel geschreven. En vergeet niet: sterke merken zijn onderscheidend, authentiek en consistent.

Nienke Becker is communicatieadviseur bij Sabel Communicatie.

4104x gelezen 26 reacties del.icio.us Furl reddit NUjij.nl MSN Reporter eKudos

26 reacties op dit bericht

  • Patrick Mulder
    16 mei 2008 om 08:34

    Leuk en interessant artikel Nienke. Het zet voor mij veel zaken in de juiste volgorde om ermee aan de slag te gaan.

  • Gino Goossens
    16 mei 2008 om 09:18

    Hoi Nienke,

    Sterren zijn vaak enorm egocentrische persoonlijkheden en Personal Branding komt daar aardig bij in de buurt. Diegene die zich bezighouden met zichzelf te verkopen en daar succesvol in zijn, slaan soms ook daar naar de sterren status. Personal branding en er heel bewust en actief mee bezig zijn, vereenzaamd je echte contacten alleen maar meer. Alles leuk en aardig maar online vrienden maken heeft vaak alleen maar als doel dat je wilt laten zien wat je kan en waar jij goed in bent. Kijk eens wat IKKE allemaal kan! Kijk eens waar IKKE allemaal goed in ben! Ikke, Ikke en nog eens ikke is alleen maar versterkt door de online communicatie. IKKE kan nu aan een nog groter publiek laten zien hoe … Enige tijd geleden schreef ik deze post op DutchCowboys.nl: http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/12115 met als thema “Web 2.0, Masturbatie en de Amateur Cultuur”. Ik sta hier nog steeds vierkant achter!

    Als we hier nu eens goed over nadenken dan is dat toch wel beangstigend. Ik ben bang voor deze wereld die steeds meer zijn controle verliest. Mensen onderschatten wat de impact hiervan is of kan zijn. Wat maakt deze termen (NEED, WANT, CAN, SHOULD, FEAR) allemaal met elkaar verbonden? Je kunt er overal I of te wel ik voor zetten. Ik, ikke etc. De mens zal zich zelf liefhebben, de mens ontwikkeld meer liefde voor genoegens, zelfzucht, geld etc dan voor samenhorigheid onder elkaar.

    Alles zou draaien om co-creatie en Personal Branding en daarmee creëren we een wereld van ondemocratische internet culturen vol van egoïstische mensen of te wel individuen en amateurs. Mensen praten niet met anderen, mensen praten alleen maar tegen zichzelf. Een reinste vorm van masturbatie, jezelf behagen in een cultuur van narcisme.

    Let wel, ik spreek vanuit mijn persoonlijke perceptie en de bijbehorende bevindingen die ik dagelijks doe.

  • Walter Kort
    16 mei 2008 om 10:58

    Van mij mogen alle amateurtjes lekker hun persoonlijkheid gaan vermarkten. Het versterkt het ik-gevoel idd enorm maar zou dat echt gevaarlijk zijn?

    @Gino: In jouw artikel op DC beschrijf je heel mooi het web 3.0 als Talent-Generated-Content. Waarom ben je nou zo bang dat de wereld kapot gaat aan het web 2.0 als jouw web 3.0 de toekomst is? Het zou geen kwestie moeten zijn van afwachten tot het kwade overheerst.

    Blijf positief denken aan het web 3.0 (want dat komt er wel/is er in kleine mate al). Juist de amateur die uit liefhebberij zich in deze tijd omhoog weet te werken middels personal branding is zometeen in staat zich echt te bewijzen als het daadwerkelijk om geld gaat.

    Degene die het werk waarderen zullen betalen. Wordt je als web 2.0 amateur niet betaald…dan wordt je werk dus niet gewaardeerd. Op zo’n moment weet je als amateur dat hetgeen waar je mee bezig bent gewoon een liefhebberij moet blijven en je hoofd onder het maaiveld moet houden.

    Geen angst meer voor de nietszeggende-gegenereerde-content.

  • Jaap Jacobs
    16 mei 2008 om 11:07

    Goed stuk! Ik denk dat voornamelijk sales personeel zich te weinig bezighoud met personal branding. Men is er vaak onbewust mee bezig, maar door eerst alles op een rijtje te zetten kan immens veel verschil maken.

    Kijk eerst eens naar hoe je jezelf verkoopt, daarna pas je eigen product. En dat is een enorm voordeel voor beiden partijen. Je wordt eerder gewaardeerd door je klantenbestand, of je nu voor Piet of Jan werkt, en dat zal een groot effect hebben op je verkoop.

    Enige puntje dat ik daarom in dit artikel mis is het grootste voordeel van personal branding: de commerciele waarde ervan.

    (H)erkenning als merk en/of individu maakt het stukken makkelijker netwerken.

  • Ronald Carpentier
    16 mei 2008 om 11:59

    @Nienke: leuk overzicht van een belangrijk thema.

    @Gino: en wat laat jij zien met jouw reactie? Inderdaad, wat jij vindt en daarmee vorm je ook het beeld wat ik van jou krijg. Of je het nu wilt of niet, door jouw acties, die als gevolg van de technologische ontwikkelingen steeds makkelijker te volgen zijn, ben je bezig met jouw persoonlijke merk. En als je het niet bewust doet, doen anderen het voor jou. De keuze is aan het individu. En ik denk dat zelf nadenken over de unieke waarde die je hebt, jezelf, en de mensen om je heen alleen maar ten goede komen.

    Misschien dat de uitvinder van de term, Tom Peters, met dit artikel uit 1997, nog wat inspiratie biedt: http://www.fastcompany.com/magazine/10/brandyou.html?page=0%2C0

  • Gino Goossens
    16 mei 2008 om 12:08

    @Ronald, mee eens en dat zal ik ook niet ontkennen. Alleen gaat het mij persoonlijk meer om het onderwerp; dat personal branding belangrijk voor de mensen om je heen kan zijn en wat men van je vindt. Het is natuurlijk puur een imago kwestie en ik kan van mijzelf maken wie ik wil zijn. Wat photoshoppen en ik ben een knappe vent (wel wat werk hoor), blog opzetten en ik kan schrijven wie ik zou willen zijn, reacties plaatsen en ik kan doen alsof ik het begrijp met een boek op schoot, … en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Het beeld dat je van mij krijgt of van wie dan ook, kan overkomen als een expert of intellectueel en eigenlijk heb je te maken met een Amateur die je nooit zou willen binnenhalen…

    Ik zie mensen die in real-life zo introvert en/of autistisch overkomen als maar kan en online zichzelf ontpoppen als communicatie expert(metafoor)…

    Het artikel kende ik al en altijd inspiratie uit te halen… 1997, waar is de tijd gebleven…

  • Nienke Becker
    16 mei 2008 om 12:26

    @Patrick Dankjewel en veel succes!

    @Gino Dank voor je reactie. Kan inkomen in je statement dat sterren egocentrische personen zijn, al ik ken ze niet persoonlijk natuurlijk. Ik haal Madonna aan omdat zij volgens mij hét voorbeeld is van een sterk merk. We moeten ook niet allemaal een dergelijke sterrenstatus ambiëren, en ik geloof ook niet dat de meeste mensen dat willen. Maar we kunnen wel veel leren van haar branding.

    Wat is er mis met laten zien wie je bent en wat je kan? Iedereen is eigenlijk al een merk, het gaat er om of en hoe je dat uitdraagt. En hoe dat overkomt. Uiteindelijk is het altijd de ander die bepaalt of je een ‘echt’ personal brand bent. En volgens mij vallen narcistische personen en mensen die zich online anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn vanzelf wel door de mand.

    Wat ik me afvraag is, gezien je eigen zichtbaarheid, waarom je zo tegen personal branding en co-creatie bent?

  • Gino Goossens
    16 mei 2008 om 12:47

    Hoi @Nienke, veel personen denken dat ze echt iets kunnen en omdat ze het verder niet toetsen en vaak een plank voor de kop hebben, ontstaat er een grote stroom aan amateurs die denken dat ze iets kunnen als een professional. De mensheid volgt ook al lange tijd de intellectuele personen van deze wereld en dat dreigt steeds meer te verdwijnen. Ze lezen een wetenschappelijk artikel, zoeken het op in Wikipedia, lezen daar iets anders, gaan er over bloggen en er ontstaat een discussie, deze wordt weer overgenomen en men krijgt idee er werkelijk iets vanaf te weten. Vervolgens groeit dit door personal branding uit tot “he ik kan meer dan ik altijd heb gedacht”. Gaan samenvattingen maken en stukken schrijven over onderwerpen die ze ver te boven gaan of verkeerd interpreteren; -men heeft er immers nooit voor gestudeerd of enkele jaren ervaring met het onderwerp. Er ontstaan groepen van volgers die ook gaan communiceren en personal branding toepassen in combinatie met co-creatie en voor je het weet trek je een grote groep mensen me de afgrond in.

    “Ik dacht echt dat ik het bij het rechte eind had…”

    Of het in alle gevallen zo ver zal gaan weet ik niet. Sommigen blijven misschien hangen in ‘meer liefde voor zichzelf dan liefde voor een ander’…

    Het valt ook niet mee, ik bedoel je kunt ook niet vertrouwen op de hedendaagse politiek en wordt vaak wel gedwongen je eigen weg te kiezen. Het gaat juist om de groep mensen (85%) die afhankelijk zijn van die personen die een boodschap verkondigen die is gebaseerd op amateur inzicht.

    Het staat niet aan een amateur die verkondigt, zelfs maar zijn schrede te richten.

  • Paul van Veenendaal
    20 mei 2008 om 20:57

    MarketingSherpa heeft een 5 tal tips voor Personal Branding op Twitter, zie http://www.marketingsherpa.com/sample.cfm?ident=30588

  • Bas van de Haterd
    21 mei 2008 om 21:18

    @Gino: ik heb jou ook altijd als een personal brand beschouwd hoor. Maar ik ben het totaal, geheel en compleet oneens met het feit dat je daarmee je vrienden of relaties verliest. Ik heb daar geen last van en ja, ik ben wel bezig met personal branding (schrijf er nu samen met Tom en Huub van Zwieten zelfs een boek over).

    Jij stelt dat mensen een bord voor hun kop kunnen krijgen en denken experts te zijn. Ik denk dat die snel genoeg worden afgebrand door de omgeving. Of… in de meeste gevallen (zoals bij marketing, sales en alle niet beta beroepen) is er vaak niet één waarheid.

    Er zijn meer dan genoeg mensen die mij, laat ik het netjes stellen, niet aardig vinden. Niet slim en vinden dat ik nergens verstand van heb. Recent stelde iemand op marketingfacts dat zelfs letterlijk in zijn reactie zo. Dat kan, gelukkig zijn er ook mensen die mij wel erg goed in mijn vak (online recruitment) vinden en mij inhuren.

    Er zijn echter altijd meerdere wegen naar Rome (of Parijs of waar je ook heen wilt). En zo ook met die ‘cult of the amateur’. Het is soms ook een kwestie van smaak.

    Dus sorry, maar ik zie niet in waarom een tikje arrogant (dat ben ik zeker) meteen inhoud dat je jezelf sociaal isoleert (dat doe ik gelukkig niet) en ik ben het ook niet met je eens dat er maar één waarheid is en dus die ‘amateur cult’ een slechte is. Maar goed, zo hebben wij beide onze mening en dat is ons personal brand. Iemand die jouw mening deelt zal jou eerder inhuren, iemand die de mijne deelt mij :)

  • sarah Glasbergen
    22 mei 2008 om 11:28

    Goed en interessant artikel Nienke! Hier kan je mee aan de slag!

  • Mark Rosbergen
    9 juni 2008 om 14:38

    Joery Bruijntjes heeft een mashup gemaakt van al zijn activiteiten in sociale media. Mooi overzicht van een personal brand: http://www.sparklymedia.nl/blog/2008/is-de-tijd-rijp-voor-een-sociaal-cv/

  • Paul van Veenendaal
    16 juni 2008 om 23:16

    Zie ook de blogpost van Chris Brogan: “100 Personal Branding Tactics Using Social Media”: http://www.chrisbrogan.com/100-personal-branding-tactics-using-social-media/

  • Jeroen Mirck
    16 juni 2008 om 23:51

    Ben het met Paul eens dat de artikelen van Chris Brogan niet onvermeld mogen blijven als het over personal branding gaat. Lees ook de discussies onder zijn postings over dit onderwerp; bekende namen mengen zich daarin.

    Personal branding kun je niet aan personeel opleggen. Ze moeten het ook willen. Ik ken zeer deskundige mensen die NOOIT voor een zaal gaan staan, NIKS willen delen op een blog en liever onder hun bureau kruipen dan optreden als wat voor spokesman van hun bedrijf dan ook. De mensen die dat wel leuk vinden, moet je herkennen en stimuleren - mits hun profiel past bij datgene wat je als bedrijf wilt uitstralen. Want ook dat is niet onbelangrijk.

    De kritiek dat personal branding al snel doorslaat in egocentrisme vind ik wat bekrompen. Het ademt de spruitjeslucht van ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Natuurlijk zijn er uitwassen (sommige popsterren, sommige zelfverklaarde goeroes), maar in beginsel is er niks verkeerds mee om jezelf te vermarkten. Dat hoeft ook helemaal niet agressief of pushy te gebeuren.

    Zelf was ik bijna vier jaar lang een personal brand van vakblad Adformatie, vooral sinds de oprichting van Adfoblog. Dat groeit zo, dat is geen bewuste strategie. Hoewel ik inmiddels al enkele maanden voor Emerce werk, zie ik nog steeds bij sommige mensen ‘merkverwarring’. Dat is een terecht punt dat Scott Willoughby hierboven maakt. Merken kunnen hun personal brands kwijtraken, en daarmee een deel van hun zichtbaarheid.

    Wie mijn blog leest, weet trouwens dat ik inmiddels zelfstandig aan het sleutelen ben geslagen met mijn personal brand (zie: http://tinyurl.com/3ktr9s ). Merken moeten soms rebranden, personal brands dus ook. Maar daar ga ik te zijner tijd zeker nog een langere blogposting over schrijven. Qua personal branding lopen we behoorlijk achter op een land als de VS, dus zal er op dit vlak nog veel gaan gebeuren in Nederland.

  • Nienke Becker
    18 juni 2008 om 14:12

    @Paul Dankjewel voor de waardevolle aanvulling en verwijzingen!

    @Jeroen Ben het helemaal met je eens dat je een personal brand niet kunt opleggen. Zoiets moet passen bij de ‘aard van het beestje’ én het organisatieprofiel.
    Denk ook dat er (vooral als je naar de VS kijkt) nog veel zal gebeuren op dit vlak. Al vraag me af in hoeverre de calvinistische ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ gedachte dit in de weg staat.
    Je blog over je eigen personal brand (en de reacties) heb ik met plezier gelezen: http://nieuwemedia.web-log.nl/nieuwemedia/2008/06/personal-brandi.html

  • Nienke Becker
    19 juni 2008 om 14:15

    Vandaag publiceerde Dan Schawbel een interessant artikel op z’n weblog: Brand yourself and your business simultaneously. Zie: http://tinyurl.com/4drtcn

  • Jaques
    17 juli 2008 om 11:08

    Wel een goede grap, dat @Gino zelf tamelijk wat fouten maakt in zijn personal branding http://www.dutchcowboys.nl/onderzoek/14221
    Als ik de reacties lees op dutchcowboys lijkt het bijna alsof hij over zichzelf spreekt.

    “Het beeld dat je van mij krijgt of van wie dan ook, kan overkomen als een expert of intellectueel en eigenlijk heb je te maken met een Amateur die je nooit zou willen binnenhalen”

    “Vervolgens groeit dit door personal branding uit tot “he ik kan meer dan ik altijd heb gedacht”. Gaan samenvattingen maken en stukken schrijven over onderwerpen die ze ver te boven gaan of verkeerd interpreteren; -men heeft er immers nooit voor gestudeerd of enkele jaren ervaring met het onderwerp”

    Comment op DC op stuk @Gino

    “@gino lekker makkelijk om je nu ineens achter een term als evangelist te scharen, dat rechtvaardigt nog niet dat je zomaar ongefundeerde zaken mag en moet gaan lopen verkondigen, juist als evangelist die hoopt op volgelingen moet hiermee oppassen.

    Ik proef in de reacties dat we graag nog wat feiten vernemen, ik zet ze op een rij:

    - Wie zijn je klanten?
    - Hoeveel mensen werken bij moore intelligence
    - Waar zouden we moore intelligence van moeten kennen?
    - Wat is de opleiding webintelligence aan de KU Leuven?
    - Heb je gebruik gemaakt van een stuk van clickvalue?”

  • robbert laheye
    18 juli 2008 om 01:00

    @jaques ik heb de bewuste discussie op dc ook gevolgd dat was een mooi geval van het gevaar van personal branding en je voor willen doen als expert op bepaalde vlakken terwijl je eigenlijk zelf ook een amateur bent, ik ben dan ook redelijk verbaasd als ik de reacties van @Gino hier lees.

  • Gino Goossens
    18 juli 2008 om 09:01

    @Jaques @Robbert Mee eens. Ik zal niet ontkennen dat ik me heb laten meeslepen in de discussie die ik zelf fout ben begonnen. Als professional weet ik dat het stom was om me zo op te stellen. Wat overigens niet wil zeggen dat ik niet meer achter datgene sta wat ik zeg, schrijf of verkondig. Iedereen maakt wel eens een fout en moet dit vervolgens ook kunnen erkennen. Het maakt je vervolgens wel tot een ‘beter’ mens en je leert er ook weer van. Ik maak me er verder niet echt druk om of ik daarmee nu mijn reputatie in diskrediet breng of dat ik mijn personal brand nu opnieuw vorm moet geven. Deze discussie heeft ook goede dingen met zich meegebracht en ik kijk hier op terug “Volgende keer beter”…

    “wie bang is om te falen, zal nooit het ultieme gevoel van ondernemen bereiken. Zeg dus tegen jezelf: ik heb niet gefaald, ik heb 10.000 manieren gevonden die niet werken”.

  • Gino Goossens
    18 juli 2008 om 09:07

    Er is overigens ‘iemand’ op pad langs blogs om mijn artikel en reacties in extra diskrediet te brengen. Het IP nummer is bijna overal hetzelfde, alleen de naam is anders (zijn 2 IP nummers). Er wordt ook niet gelinkt naar een naam of website en als dat wel het geval is linkt dit naar iets wat niet bestaat. Op DC was dit ook al het geval waarbij 5 reacties afkomstig waren van het zelfde IP adres maar 5 verschillende namen. Ook in de reacties hier zie ik weer geen links naar een website oid van Robbert of Jaques?

  • Paul van Veenendaal
    12 augustus 2008 om 16:19

    Chris Brogan verwijst naar 10 nuttige artikelen over Personal Branding op zijn site, zie:
    http://www.chrisbrogan.com/my-best-advice-about-personal-branding/

  • Nienke Becker
    8 september 2008 om 16:26

    Lisa Barone van Bruce Clayschreef schreef een mooi artikel met de titel ‘Brand the company or the players?’:
    http://www.bruceclay.com/blog/archives/2008/09/brand_the_company.html

  • Jeroen Mirck
    13 september 2008 om 00:47

    Inhakend op eerdere discussies over personal branding, zoals deze op Frankwatching, heb ik deze maand een lang artikel over dit onderwerp geschreven voor Emerce. Op mijn weblog geef ik er een wat meer persoonlijke draai aan (zoals dat hoort bij personal branding).
    http://www.jeroenmirck.nl/2008/09/personal-branding/

Reacties elders

Reageer op dit bericht